hoost.pl

Blog tematyczny o internecie, multimediach, komputerze

Internet

User flow na stronie internetowej – co to takiego i dlaczego jest ważne?

User flow na stronie internetowej – co to takiego i dlaczego jest ważne?

Chcesz zadbać o dobre doświadczenia użytkowników na stronie internetowej? Zrobisz to choćby za pomocą user flow. Jak rozumieć to pojęcie? Dlaczego odgrywa ważną rolę w projektach serwisów? Przeczytaj i zobacz.

Czym jest user flow w serwisie?

User flow, inaczej nazywany UX flow, to wizualizacja drogi pokonywanej przez użytkownika od  wejścia na stronę lub rozpoczęcia korzystania z aplikacji do zakończenia procesu, na przykład wysłania zapytania. User flow używa się w UX do przedstawienia wszystkich ścieżek, jakimi może podążyć osoba. Zazwyczaj kroki użytkownika, które obejmują każde wpisanie przez niego danych i kliknięcie w przycisk, rozpisuje się za pomocą schematu blokowego.

Z czego składa się user flow?

User flow prezentuje się za pomocą podstawowych kształtów geometrycznych oraz strzałek wskazujących kierunek poruszania się użytkownika. Warto zauważyć, że user flow często nie jest prostą, liniową ścieżką. Może zawierać różne alternatywne trasy, pętle oraz rozgałęzienia, które odzwierciedlają złożone interakcje osób znajdujących się na stronie.
Jego główny cel to weryfikacja, czy wszystkie procesy, od rozpoczęcia interakcji ze stroną bądź aplikacją po osiągnięcie zamierzonego celu, np. rejestrację nowego konta, zostały zrealizowane poprawnie. Ponadto user flow wizualizuje cały, często skomplikowany projekt, ułatwiając tym samym działania wszystkim członkom zespołu, takim jak managerowie, deweloperzy, projektanci i inni interesariusze.

Jak przedstawić user flow na stronie internetowej? Choćby za pomocą poniższych metod:

  • Flowchart – przedstawia sekwencje aplikacji za pomocą zestawu symboli reprezentującego ścieżki użytkownika. Międzynarodowa Organizacja Standaryzacji (ISO) stworzyła powszechnie uznawany zestaw symboli do tworzenia schematów blokowych.

  • Wireflow – łączy schemat blokowy i makiety. Jednym z najczęściej używanych narzędzi do jego tworzenia jest aplikacja Overflow. Wireflow ilustruje ścieżki użytkownika na podstawie już istniejących projektów interfejsu.

User flow

Znaczenie user flow na stronie

Podczas korzystania ze serwisu dla użytkownika ważne są wszelkie kwestie, za które odpowiada dobrze rozpisany user flow. Samo pojęcie „flow” badane przez węgiersko-amerykańskiego psychologa Mihaly Csikszentmihalyi i oznaczające m.in. całkowite zaangażowanie się w czynność podpowiada, jak user flow wpływa na interakcję osoby z witryną.

User flow ma znaczenie dla szybkości wykonywania działań, ich intuicyjności, przyjemności i łatwości. Z perspektywy użytkownika oznacza krótszą, pozbawioną barier drogę do osiągnięcia celu i większy komfort podczas korzystania ze strony internetowej. Takie przyjazne doświadczenia  podnoszą współczynnik konwersji, mogą wpływać na wysokość zysków oraz lojalność klientów.

Natomiast niedopracowanie kluczowych etapów, takich jak architektura informacji, często prowadzi do powstania długu technologicznego w projektach. W efekcie może skutkować niekompletnymi funkcjami, problemami z bezpieczeństwem, a nawet stratami finansowymi właściciela.

Jeśli potrzebujesz pomocy w kwestii projektu intuicyjnej dla użytkownika strony internetowej w Lublinie, możesz zapoznać się propozycją agencji IBIF: https://www.ibif.pl/oferta/strony-internetowe.

User flow a user journey map

User flow koncentruje się na drodze użytkownika na stronie internetowej. User journey map natomiast poszerza ten punkt widzenia o doświadczenia klienta z marką, to, w jaki sposób użytkownik znajduje firmę, angażuje się oraz przeobraża w lojalnego klienta. Mapa podróży umożliwia zrozumienie, co odczuwa osoba w każdej fazie ścieżki. Pozwala zobaczyć, w jaki sposób ktoś dowiaduje się o firmie, jak przegląda serwis, robi zakupy oraz staje się stałym klientem. Wspiera więc w znalezieniu punktów styku z użytkownikiem, rozpoznaniu jego emocji, zarówno tych pozytywnych, jak i negatywnych, podczas kolejnych faz podróży.

Jeśli Twoja strona internetowa jest dość złożona, zawiera mnóstwo podstron czy pokaźną listę produktów, nie obędzie się bez user flow. Dzięki niemu serwis stanie się łatwy w użytkowaniu dla potencjalnego klienta, a Tobie przyniesie większe zyski.

 

Artykuł sponsorowany

Udostępnij

O autorze

Hej! Witaj na naszym blogu. Jesteśmy pasjonatami nowych technologii, komputerów, multimediów i wszystkiego co jest związane z rozwojem Internetu i sprzętu komputerowego, ale nie tylko. Znajdziesz tutaj także ważne informacje o sprzęcie domowym, który pomoże Ci w codziennych obowiązkach i umili każdy dzień! Zapraszamy do lektury!